Monday, November 4, 2013

K.R.O.N.O.L.O.G.I

terperap lagi blog aku. ni aku nk cerita kisah duka sepanjang bulan 9 sampai la bulan 10 thn ni. stress memanjang. hahahaha... sale aku pun ke laut.
kisah bermula awal bulan 9. adik aku sebut nk kawin. ok. fine. aku happy. yg tk berapa nk happy bila dia bgtau ada masalah skit dgn kewangan. ok. aku ckp, ntt aku tolong mn yg patut. bila semua maklumat aku dh dapat secara tepat incl tarikhnya bila bla bla bla, aku pun memulakan operasi menjemput makcik2 yg tinggal kat batu pahat. sehari suntuk aku menjemput makcik2 aku.
details majlis adalah:

nikah: 11/10/13
majlis belah pompuan: 12/10/13
majlis belah lelaki: 26/10/13 (ni majlis kat umah aku)

bila aku dh bgtau details semua, maka macam2 la dugaan yg dtg mengalahkan aku yg nak kawin. yg makcik2 sibuk tanya majlis nak buat macamana, ada pelamin ke tidak, menu apa semualah. aku pun selaku jurucakap menjawab la dengan tenang.
yg menjadi tensi bila makcik aku bg suggestion yg macam2 yg memerlukan budget yg takde dalam plan. sebab kenduri sambut menantu ni just jemput kumpulan yassin plus sedara mara. yeee... sedara mara yg ramai. ada bende yg aku ikut, ada bende yg aku bantah.
itu satu hal la. hal adik aku yg buat2 sambil lewa pun buat aku bengang gilak. ewah, daftar nikah dh kene buat online pun tak tau. kursus kawin tak abis lagi. hoiiii... menyirap je darah aku. last2 aku jugak yg kene registerkan kat website. adudududududu... sengal... mmg last.minute lg bbrp hr nak jikah pendaftaran nikah setel. adehhhh....
dh abis bab tu, tiba bab barang hantaran. ada je lagi yg tak beli. waduhhhh... mmg last minute.betulla adik aku nih. aku bebel kat dia, dia bebel kat aku blk. sakittttt hati....
tiba hari nikah pun macam2 belum setel. letih badan, letih otak aku dibuatnya. selamat dah dia nikah mlm tu aku lega skit. tu pun serabut, saksi lambat dtg. saksi kensel datang last minute. aduhaiiii.... esoknya majlis sanding berlangsung dgn baik. aku maleh dah nk mikior...
otw nak ke majlis kat umah mak pun kene tukar plan. mesyuarat besar2an kat umah mak. tukar venue. makcik2 nk buat kat rumah Yai aku pulak. senang. laman luas. Yai aku tak payah susah2 nk ke rumah aku pulak. menu pun bertukar 360 darjah. layankan aje laaaa... pelamin pun nak ada. ok layan... drpd majlis yg sepatutnya simple, haaa kooo amikkkk... jadik majlis beria kooo... hadap je laaa... Alhamdulillah ramai yg nak sponsoe. sorang sponsor skit banyak jadiknya.  majlis.kt umah Yai ni aku pressure gakla skit2 sebab apa2 je tak kene ke apa semua carik aku. aku ni dah kalah mak pengantin. Almaklum dah takde bapak. aku la pengganti abah. semua letak atas bahu aku walaupun aku anak perempuan.... huhuhuhuu...
Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar. nasi lauk pauk semua habis. paling laku ayam golek.

ok. tu pasal majlis adik aku. ada 2 lagi peristiwa yg jadi dalam 1 hari berlaku dalam bulan 10. iaitu pada 14/10 sehari sblm raya haji. aku ada grouping kat rhb kluang. aku sampai lambat skit sbb sggh yong peng dulu. sampai je kluang, aku park kete dekat2 dgn opis. pehtu aku gi beli tiket parking. masa nak melintas jalan dengan tak semena2 aku dilanggar oleh kereta yg sedang reverse. bedebuk punggung belah kiri kene langgar. terjerit aku kat situ.... adehhhh... sakit+ terkejut.   org yg langgar yurun dr kete n bertanya khabar. org melayu. dia tak nampak aku katanya. dia tanya aku ok ke tak semua.pastu beli air mineral soh aku minum. pastu gi klinik. Alhamdulillah aku tak apa2. tapi details org yg langgar aku dh bubuh dalam handphone.
ok. rupa2nya hari yg sama aku kene saman apeedtrap. elok je bbrp hari lps kejadian chul check kt trafik gambo kete comel jeee terlebih hadlaju. adehhhh... tu ms otw nak gi rhb kluang la tu sblm aku kene langgar.... hmmm sudah jatuh ditimpa tangga kata kooooo....


No comments: