Wednesday, November 12, 2008

P.F.P

PFP adalah sarikat tpt aku keje start 4/8/08 sampaila hari ni. kira2 3 bulan 8 hari termasuk sabtu ahad aku keje kat sini. aku punya probation 6 bulan. 3 bulan lagik nak kene harung buat keje elok2... tunjukkan produktiviti. well, apakah kesilapan dan kejayaan yg aku dah buat sepanjang aku kat sini ekkk...

kesilapan:
i) salah letak saiz pipe kat quotation client, pehtu bila dia nak order baru perasan, kelam kelibut tukar rege. nasib baik tak
bagi lagi po kat supplier... kalau tak m****s
ii) sokmo salah type sch 40 jadi sch 40s
iii) sokmo silap print
iv) silap eja

kejayaan:
i) masuk kelmarin aku dah dptkan 2 order utk kompeni nih
ii) belajar banyak bende ttg spec pipe n fitting yg selama ni aku amik tau skit je
iii) belajar terms2 sales yg sebelom ni aku langsung tak tau
iv) paham skit2 dah pasal logistic
v) belajar memahami rakan2 sekerja dan bos aku yg agak2 peliks tu dll
vi) belajar balik keje kul 9 malam sebab nk kejar dateline(dulu2 tak pernah balik lambat)
vii) yeee... belajar siapkan keje before dateline
viii) belajar tulis email dgn ayat2 yg superb

tapi hari ni aku ada bengang skit dengan supplier. aku dah hanto po, pehtu bleh plak dia takmo bg diskaun. katanya silap kira plak. takde margin utk dia. hello, sblm aku mintak diskaun, aku dah list terang2 barang yg aku nak order. cesss.... hmmm... takpelah... satu lagi peajaran cemana nak handle prob macam nih.

apa yg aku harapkan, dapatla aku confirm cepat. hihihihihi... tolong ye business dev mgr ... muahahahaha... dan bila kompemkan aku tolong lah naikkan gaji sekalik.. amin...ya Allah.. murahkanlah rezeki aku.la ni aku tgh tunggang terbalik uruskan order utk MMHE. hadoiii aiiii...

takpelah... sekurang2nya aku merasa buat keje2 nih. banyak yg aku belajar. dan berkecimpung dalam dunia sales ni buat aku banyak belajar bersabar, berusaha sampai dapat dan banyak lagi. aku bersyukur dapat manager (bukan bos tau... bos lain) yg best dan sgt understanding. kami boleh argue, borak, discuss dgn secara aman... lagi satu la kan, aku kurang naik angin keje kat sini... tenang jeee.. sebab aku tgk semua org cool je kat sini wlaupun masalah yg datang amboiiii aiiii boleh menyebabkan suhu marah meluap2... tapi mereka semua cool... well, chaiyyyoookkkk.... marilah bekerja dgn dedikasinya...

No comments: