Tuesday, November 11, 2014

A.K.U.D.A.N.G.L.A

Assalamualaikummmmm.... mihmihmih... lama betul aku biorkan blog ni bersawang2... padahal status dh bertukar ke WAHM. adehhh... pemalas sungguh... tak boleh jadi... kene rajinkan diri jugak... kene paksa.

ok. hari ni nak tulis pasal aku dan GLA. korang perasan kan, ada isu pasal GLA Shaklee yg diviralkan oleh seorang cikgu kat FB. dia claim lepas makan set kesuburan Shaklee, rahim dia bengkak. masa aku baca statement dia dan komen2 berkenaan isu ni, ada jugak rasa pelik. sbb aku mmg makan set kesuburan Shaklee termasukla GLA (GLA+Alfafa+Vit E+Zink), tapi Alhamdulillah, kesan yang aku dapat adalah positif. seperti biasa, marilah merujuk kepada upline dan juga marilah membaca utk mencari fakta. tapi, apa2hal pun, isu ni Shaklee HQ dah take note dan sedang menjalankan siasatan, kita tunggu je keputusannya. details pasal isu ni bolehla baca dr blog ni: faizalfairuz. aku suka cara dia menjawab isu ni. 

apa yg kesan positif GLA pada aku? aku dgn chul start amik set kesuburan pada akhir bulan 2. pada yang sedia maklum, aku dgn chul mmg tgh usaha utk dapatkan anak ke-2. Syazana dah nak masuk 4thn bulan 12 nnt. maka, dh sesuai la nak beradik. lepas beranakkan syaza, aku mmg takde amik apa2 pil atau kaedah perancang keluarga. period cycle aku adalah normal. plan untuk pegi jumpa pakar asikla tertangguh. since kat batu pahat ni susah nak cari gynea perempuan, maka we all decide nak jumpa balik dr khairiah kat pusat bersalin barakah. tapi tu la kan, jauh kan, maka asik tertangguh.  

berdasarkan testimoni customer2 Shaklee yg positif  lepas makan set kesuburan, maka, aku dgn chul decide utk cuba. everyday amik supplement (kadang2 termiss, biasala pelupa). continue makan sampaila bulan puasa hr tu. 2nd day puasa aku period. 7 hari. lepas tu sampaila ke habis raya, aku masih tak period. ok sesuatu kat situ kan. aku kira2 dah 40 hari dari tarikh 1st day period. kalau ikutkan dh boleh buat test dah. tapi aku hold sbb selalu je jadi lewat skit, tp bila buat test negatif. so, aku biar sampai dah dekat 60 hari gitu. aku tak bgtau chul mula2 yg period aku lambat. tapi, dia yg perasan. akj bgtau la kenapa aku hold nak buat test. pastu chul belikan self pregnancy test tu. maka the next morning (21/8/14), bangun je tido terus buat test on my 1st urine. debor2. Alhamdulillah, positif. tapi macam biasa aku buat 2x. hahahha... tak percaya punya pasal kan. Alhamdulillah, mmg positif la. bg chul tgk result. blur2 plak mamat tu. siap tanya, so, pregnant la nihhh... aduhai kekandaku, mmg pregnantla. 2 line tu kan... pehtu masing2 sibuk kira bila due date. kahkahkah... pehtu, terus check mana klinik yg ada ultrasound. sbb nak triple confirm. nak pegi klinik nur, depa kata mesin rosak. call putra, tanya ada doc perempuan tak. takde katanya. call pantai, depa kata ada doc pompuan. so, decide ke pantai. 

24/8 pegila pantai. nak jumpa la doc pompuan, sekali kene buat appointment bagai. malas la pulak nk dtg lain kali. so, jumpa je la doc lelaki. Alhamdulillah, dh berdegup dah jantung baby. ehehehhe... ikut scan, baby dah 7 minggu 5 hari. senyum lebar la aku laki bini. pehtu bila kira2 due 4/4/2015. haaa... elok la tu, hadiah besday chul. takyah pikir nk bg apa. ahahahah... 

pastu seminggu or 2 minggu lps tu pi klinik desa sg ayam, buat buku merah. nasib baik belum lepas limit nak buat buku merah. untuk makluman, buku merah kene buat sblm kandungan berusia 12 minggu. so, korang jgn jadi macam aku yerrr.... confirm je pregnant, silalah buat buku merah. kalau yg mengandung anak no 2 dan seterusnya, jgn lupa bawak buku merah anak2 sblm tu. 1st time datang, nurse incharge kampung aku takde. maka, buat appointment minggu depannya. proses utk buat buku merah ni adalah dalam 2 jam gitu. itu kat klinik desa. kalau kat klinik kesihatan, mau 1/2 hari jugak la korang kene bertapa kat klinik tuh... huhuhuh... tak sanggup oiii... haaa... kat bawah ni buku merah dengan scan yg aku buat.



so, kalau korang2 yang belum dikurniakan rezeki anak, boleh la ikhtiar dengan set kesuburan Shaklee. tapi, sebelum korang cuba apa2 shj supplemen, aku nasihatkan pegila jumpa mana2 pakar O&G. buat pemeriksaan yg terperinci, make sure korang takde masalah dalaman, especially yg isteri la yeee... yg suami pun kene buat test utk tau korang benar2 sihat atau ada masalah. dapatkan nasihat doktor pakar sebelum nak consume apa2 supplement. Shaklee supplement semulajadi dan menjalani pelbagai ujian klinikal sebelum depa keluarkan satu2 vitamin. Shaklee adalah sebahagian usaha aku dan chul. semuanya rezek dan ketentuan dr Allah. doa jangan putus... 

dan, aku terinspirasi dan jadikan 2 blog ni sebagai penguat semangat bila berdepan dengan masalah ni. korang boleh baca blog ni yerrr... 


kagum dengan usaha dan semangat kental dua orang ibu ini. korang pun bacala yerr... 

sape2 yg nak try set kesuburan shaklee, boleh roger2 aku yerrr... 

siti shamsiah 
0172923912
SID: 880039

No comments: