Saturday, September 13, 2008

N.A.B.I.H.A.H K.A.H.A.R


HARI KEJADIAN: SABTU
TARIKH: 13 SEPT 2008
TEMPAT: MELUR F KOTA DAMANSARA & SD II APARTMENT

sekitar 12.30 tgh:
en kahar, ayahnya nabihah telah sampai ke melur F dgn si kecik nabihah. aku gi kat kereta, dia tgh buat muka kompius yg biasa dia buat kalau jumpa org yg dia tak kenal. lepas transfer stroller dan segala kasut mak nenek dlm keta kancil aku tuh, aku pun gi la dekat dia. panggil2 dia... tup2 tanpa dipaksa dia menghulurkan tgn utk didukung oleh aku.... hahahahha... petanda baik nih.... lepas cakap babai kat bapak dia, we all pun masuklah umah aku...

aku dudukkan dia kat hall, amikkan bantal, bukak tv... dia dok diam je... pandang sekeliling... pehtu aku pun kuarkan buku2 dia yg mak dia (fini) bekalkan.. aku pun bukak beg dia tgk apa yg ada... ok, antara brg2 yg ada dalam beg budak:

a) termos air panas
b) sebotol air sejuk
c) air masak dlm botol comel utk si kecik minum
d) bedak anakku yg kecik
e) pampers (ada 4 ke 5 kpg gitu...)
f) sepersalinan baju n seluar (baju ada 2 utk back up)
g) kain lampin (ni aku tak berapa nak tau fungsinya...)
h) biskut tiger (mak dia pesan jgn bg junk food...mmg takde pun kat umah aku)
i) tuala kecik utk lap air liur dia yg kadang2 meleleh tu...
i) ada botol susu yg dah siap ada susu (bapak dia dh bancuh siap2)
j) susu yg dah siap disukat

haaa.... pehtu dia main2 lah... bangun duduk, bangun duduk... pastu dia baring2... pehtu aku hulur susu, dia minum skit... pehtu dia jeee.... tengok2 dah tido.... perrrrggghhhh... senang betul dia nak tido... calling2 chul, dia kata dia dah sampai kl (masa ni dah pukul 2), tapi belum sampai pudu. jalan jam... aku siap2lah kemas barang semua, masukkan dalam kete. Dan dan chul sms bgtau dah naik tren, nabihah pun bangun…. Hehehe…bagus… macam tau2 je nak jalan…

sekitar 2.30 pm – 5.00 pm
aku pun bukak pintu, nak kuar amik chul… laju j eke pintu, tau nak jalan2… heheheh… sebelum dia tido tu, ada gak dia amik tgn aku n ajak aku ke pintu. Heheheheh…. Aku pun bgtau, “jap lagi ye nabihah, nnt uncle chul dh sampai kita gi jalan2”. Aku dukung dia masukkan dalam kete. Dirikan dia kat seat depan tuh & yeeehhhaaaaa… mari amik uncle chul… cuak gak aku nak bawak anak org nih. Dah la kete manual… hadoilaaa… klu jatuh tersembam ke mmg nahas leee…. Aku bawah bawah 50 km/j. nabihah pun baik jee takde gerak2 sgt… baik je diri… sampai je LRT kelana jaya, chul nak masuk duduk kat seat dia, nampak je muka chul terus melalak… haaa…sudah…. Kenelah aku yg memangku dia, chul yg drive. Nasib baik belakang kete aku tu takde kete lain… aku terus amik dia, terus melepek kat aku sambil memandang tepat ke muka chul… nasib baik nangis kejap je. Hihihihi…. Kitaorang pun meneruskan perjalanan ke SD II. Sampai2 je kat SD II, aku pun dukungla dia naik tingkat 4. fuhhh…semangat gak beratnya nabihah ni… somput den dibueknyoooo…. Nak soh chul g dukung dia takmo dgn chul… sampai je kat atas, bentangkan toto, kuarkan mainan dia semua… dia duduklah main2… pehtu aku check pampers dia… heheheheh… sudah berat. Kene tukarla kan… aku pun bukaklah baju suar dia n pampers yg dah berat dek air kencingnya. Pimpin dia masuk toilet… hohohoho… suka dgn bilik air ropanya… so, cuci apa yg patut, mandikan dia terus.

Sekitar 5.00 pm – 8.30 pm
Lepas siap2, aku bg dia susu… habis sebotol = 7 oz dia minum. Susu yg bapak dia buat tghari tadik aku buang&buat yg baru berpandukan note yg kak fini bagi. Hihihihi…. Lepas dia minum, kitaorg pun siap2 nak ke param sek 6 kota damansara. On the way tu dia tertido… sampai2 kat param , dia sedar. Masukkan dalam stroller… tak larat nak dukung. Berat yerrr cik nabihah tuh… nampaknya kecik comeiiii…. Tgh sibuk beli juadah, bapaknya nabihah tepon Tanya anaknya ok ke tak semua kan. Dia belum abis lagi course. Aku pun kata takpelah biar kitaorang bela dia dulu… kang amiklah bila dah abihhhh course tu kan… sampai umah, tak lama lepas tu time bukak puasa. Aku pun suapkan dia mee goreng yg aku beli tadik. Berselera sungguh dia makan. Tapi tak reti dok diam la kat kusi tuh… terpusing sana terpusing sini… tapi klu chul tegur, haaa… diam jeeee… hihihihi….. lepas makan semua dia dok main2. tetap aku kene haling muka dia dr nampak chul supaya dia boleh main2 dgn aman. Tgh main2 tu dia amik tgn aku ajak bangun. Pehtu dia bawak aku ke bilik air instead pegi dapur. Aku cakap kat dia, ‘tak boleh main air la nabihah….’ Aku bawak dia kuar dr master bedroom tuh. Pehtu dia bawak plak ke bilik air no 2 tuh… aku pun pelik. Pehtu aku terus angkat dia… alamak!!! Macam ada bauuuuuuu….. aku pun check… sah lagi sohih… dia telah berjaya memberakkan diri… patutlah dia dok pimpin tgn aku gi ke toilet… so, sekali lagi aku bukak segala baju n suar dia supaya tak basah masa proses pembersihan… so, settle semua, pakai baju bagai…. Tak lama pastu mak dia call cakap dah sampai…. Suka dia bila nengok maknya…. Hihihihihihi…

Ok, sepanjang aku jaga nabihah ni antara bende2 kiut yg ada kat dia:
i) diam tak bising mulutnya (ni ikut abg kahar) tapi tangan laju je buat keje especially kalau
dapat masuk dapur kan. Segala yg boeh dibuat main, dia amik. Segala pintu rak kat dapur tu
dibukaknya.
ii) Dia suka lukis2…abis buku cerita dicontengnya. Aku bg dah kertas kosong, dia conteng jugak
kat buku tuh…
iii) Klu dia nak ajak gi jalan2 kan, dia akan amik tangan kita n bawak kita ke tempat yg dia nak
pegi. Klu kita siap2 kan n bukak pintu kan, mesti laju je dia ke pintu. Hehehehe.. kaki jalan
ropenyerrrr…(ni rasanya ikut kak fini… hihihihi…)
iv) Dia nampak je comel lote tapi berat.. aku tak tau lah berat terkini dia… kene tanya maknya
yeeerrr…
v) Senang je nak tido, ko bg bantal, minum susu dia boleh tido sendiri tanpa perlu tepuk2, nyanyi
ker dll
vi) Tak semua lelaki yg dia suka…hihihihi… kecik2 dah pandai memilih…

Tu je lah rasanya pengalaman aku setengah hari bersama nabihah kahar. Kira doa aku dimakbulkan la dia tak meragam… hihihihi… serasi bersama lah katanya…. Hihihihi… kak fini, proven la kan kita boleh jaga budak…. Wahehehehehe… mintak2 anak aku nnt macam nabihah baik jeeee…. Hihihihihi…. :)

Nota kasih sayang dr mama nabihah...

No comments: