Sunday, July 7, 2013

A.K.U.D.A.N.K.U.I.H.B.A.N.G.K.I.T


Amacam... terliur tak? heheheheheh... ni la keje aku kalau time puasa... mengedarkan kuih bangkit homemade by org kg husband aku, rengit batu pahat. uli half guna tangan manusia, half way guna mesin... menerap, membakar, menyusun dalam balang semua guna tenaga manusia yerr... Alhamdulillah, masuk thn nih dah 6 tahun aku bisnes kuih bangkit everytime puasa. bermula dgn chul yg amik order kawan2 opis, pehtu bila aku keje kat kl, aku try marketkan kuih bangkit ni kat kawan2 secara komersil. aku pass2 sample kat kawan2 aku n lantik diaorang jd agen kecik aku. Alhamdulillah, usaha aku tak sia2. masa tahun 2007 bersamaan tahun aku nak kawin, mmg kebabom sale aku utk 1 bulan tuh... cipta sejarah la sbb boleh terjual 300 botol. mungkin bg org lain tak banyak, tp bg aku cukup banyak dah. duit kuih tu kitaorang guna utk buat persiapan kawin. next strategy adalah iklankan dalam blog orang. 2 tahun aku iklan kan kat blog Kak Red. mmg meletopla... Alhamdulillah, org order walaupun belum rasa kuih tuh... lepas tu, aku ada tumpang iklan kat blog CPM and PEEJ. lepas tu takde dah. just melalui kawan2. buat photoshoot semua. hehehehe... dh 5 thn aku bawak kuih bangkit original flavour, walaupun makcik yg buat tu ada macam2 jenis gak dia buat. setelah survey market, original flavour yg ramai order.  aku selaraskan harga RM20 sebalang utk bangkit ori termasuk penghantaran ke rumah or opis. ni mmg service aku tuk semua customer. depa boleh pilih mana aku nak hantar.

dulu masa dok kt kota damansara, aku pernah print tulisan kuih bangkit dgn no telefon lekat pakai selotape kat cermin blkg kete... ada la jugak org call tanya ada stok ke idak. hehehehhe... masa aku pregnant thn 2010, aku ingatkan malas la nak amik order sbb ms tu aku masih mabuk2 kepayang lagi. tapi, takleh nak tolak bila regular customer tanya n nak order. dlm tak nak buat tu, 100 botol jugak terjual. masa tu aku hire despatch kat opis aku utk hantarkan kuih2 tu kat customer. aku bg la dia duit komisen. suka dia dapat komisen...

2011, bisnes mcm biasa. aku lebarkan sayap bg sample kat opis2 sekitar opis aku kat kl sentral. Alhamdulillah, agen2 doing their great job. terima kasih semua. then, bila aku kata aku nak pindah balik kg, kengkawan opis terus tanya, "abis tu kuih bangkit mcamana? tergelak aku. aku ckp kat depa, InsyaAllah kuih bangkit akan tetap sampai ke kl walaupun aku dh kat batu pahat. and yes, thn lepas (2012) adalah tahun pertama aku keje kat batu pahat. so, aku amik cuti dalam 2-3 minggu sblm puasa untuk distribute sample. Alhamdulillah, sambutan menggalakkan. 300 botol berjaya dijual. mungkin bg org lain nampak kecil jumlah tu. tapi pada aku dh cukup banyak. sbb aku ingatkan takde org dah nak order kan. aku salute kat receptionist uem. minah ni keje dia jadi agen kuih, kosmetik dll jeee... tapi dia mmg peramah n baik. pandai tackle hati org utk rasa n beli brg yg dia jual.

2013, tetap menggunakan kaedah yg sama. 20/6 amik stok dr makcik supplier.susun2 dlm kete. kete saga je... esoknya 21/6 abis keje gerak ke kl. tuju rumah kak di dulu.bg dia sample sbb nk mintak tolong dia iklankan kt blog dia. pehtu gi kajang, tmn equine n terus ke d'alpina umah nad utk park stok. setel kt sana terus tuju sg buloh. next day, ke dsara, ampang, gombak n mlm tu terus ke subang lepak dgn lin &junn. schoolmate yg dh lama tdk dijumpai.. ahad pagi2 buta dh pegi brekpes dgn budak2 kfk. kawan2 yg tak pernah jemu2 utk dijumpai. terima kasih sbb dtg yer kawan2... makan kat lontong klang ke apa ntah nama dia. mabeles ko lontong dia... kat seksyen brape ntah. yg pasti dekat dgn uitm shah alam. beratur okeh nak beli lontong ngan nasi lemak... tghari sambung hantar sample kt bdr sri damansara. bdr SD ni sgt sentimental. ni la kaw rumah sewa chul n aku masa baru2 kawin. chul mmg dr bujang la duduk situ. dulu tuan rumah ada offer beli umah dia. tapi, ms tu kitaorg msh sempit kewangan. kalau beli la dulu kan, kompem melambung2 harga umah sewa. huhuhuhu... apartmen tu pun dah pakai access card klu nak masuk... n bandar SD mmg sgt maju sekarang. lps bdr SD terus ke bdr utama umah kak min. ni forever kitaorg punya agen. dia ni mmg tukang buat biskut raya. dulu pernah gak tolong dia jual kukis dia. lps bdr utama, hospital serdang. lps tu tapau makan kat kajang n then terus shoot balik batu pahat. sampai bp pukul 12 lebih...



and aku tk ingat thn bila, aku dapat order about 500 bottles utk supply for gong xi fa chai melalui org tgh. masa tu pinjam juara kak min (supplier cookies) sbb dia pun terlibat sama dalam projek tuh. 1st time aku naik juara n it's a great experience. dan bermula dr order tu la aku perkenalkan makcik tu dgn packaging yg sekarang. klu tak dulu botol dia besar, ada 100 biji isinya. cam pada aku tak kiutla n susah nk bg kat org kan kalau botol besar sgt. botol yg sekarang more handy n isi tak terlampau banyak sgt.

Alhamdulillah, tahun ni order bertambah dr tahun lepas. ramai yg sudi jd agen aku... makcik supplier adalah super duper baik. sgt2 membantu. kdg order last minute pun dia layan jerrrr... hehehehe...so, saper2 nk order roger2 nombor kat gambo tu yer...

No comments: